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Basic Verb Forms of Hindi

Introduction

This article introduces the most common verb forms in Hindi.

The basic genius of Hindi verbs is the synthesis of aspect and tense/mood.

The imperfective participle is used to represent the habitual aspect and the perfect participle is used to represent the perfective/perfect aspect. The various forms of होना represent both tense and mood.

For instance, the present indicative forms of होना represent the present tense and indicative mood, the past indicative forms of होना represent the past tense and the indicative mood, the present subjunctive forms of होना represent the present tense and subjunctive mood, and so on.

Therefore:

imperfective participle + present subjunctive of होना = present habitual subjunctive

perfect participle + past tense of होना = past perfect indicative

perfect participle + present tense of होना = present perfect indicative

Etc.

The most common mood in Hindi is the indicative mood, which is used to indicate statements about facts or beliefs, etc. This section provides an overview of the most common verb forms for the indicative mood in Hindi.

Present Habitual

The present habitual verb form combines the present tense and habitual aspect. It indicates habitual, frequent, or repeated actions in the present, or makes general statements. It additionally has several idiomatic usages which are not related to the present tense or habitual aspect.

The present habitual form is as follows:

[imperfective participle of the main verb] [present tense form of the verb होना]

For instance, for the verb रहना (to stay/remain/live/abide”), the third person singular masculine present habitual form is रहता है. It combines the aspectual component (the imperfective participle रहता) with the temporal component (है). It could be translated as “he/she lives (somewhere)”.

वह दिल्ली में रहती है She lives in Delhi”

This is a general statement about a fact.

बहुत किताबें पढ़ता हूँ I read a lot of books”

This is a habitual action.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

करता हूँ

करती हूँ

हम

करते हैं

करती हैं

आप

करते हैं

करती हैं

तुम

करते हो

करती हो

तू

करता है

करती है

यह/वह

करता है

करती है

ये/वे

करते हैं

करती हैं

Idiomatic Usages of the Imperfective Participle + Present Tense Form of होना

This verb form also has several idiomatic usages which are not related to the present tense or habitual aspect.

Hortatory Usage

The imperfective participle + present tense form of होना in the third person plural can indicate an exhortation:

जाते हैं Let’s go”

खाते हैं Let’s eat”

Imminent Usage

The imperfective participle + present tense form of होना (often in the first person singular) indicates an imminent action:

आती हूँ I’m coming” / “I’m just about to come” / “I’m coming right now” / etc.

निकलता हूँ I’m going out/leaving” / “I’m just about to go out” / etc.

Past Habitual

The past habitual combines the past tense and habitual aspect. It is formed as imperfective participle + past tense form of होना.

It can often be translated in English as “used to…” as in “used to do”, “used to eat”, “used to go”, etc.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

करता था

करती थी

हम

करते थे

करती थीं

आप

करते थे

करती थीं

तुम

करते थे

करती थीं

तू

करता रहती था

करती थी

यह/वह

करता था

करती थी

ये/वे

करते थे

करती थीं

Present Continuous

The present continuous verb form combines the present tense and the continuous aspect.

It is formed as verb stem + perfect participle of रहना (रहा/रहे/रही) + present tense form of होना.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

कर रहा हूँ

कर रही हूँ

हम

कर रहे हैं

कर रही हैं

आप

कर रहे हैं

कर रही हैं

तुम

कर रहे हो

कर रही हो

तू

कर रहा है

कर रही है

यह/वह

कर रहा है

कर रही है

ये/वे

कर रहे हैं

कर रही हैं

Past Continuous

The past continuous verb form combines the past tense and the continuous aspect.

It is formed as verb stem + perfect participle of रहना (रहा/रहे/रही) + past tense form of होना.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

कर रहा था

कर रही थी

हम

कर रहे थे

कर रही थीं

आप

कर रहे थे

कर रही थीं

तुम

कर रहे थे

कर रही थीं

तू

कर रहा था

कर रही थी

यह/वह

कर रहा था

कर रही थी

ये/वे

कर रहे थे

कर रही थीं

Past Perfective

The past perfective is identical to the perfect participle. It combines the perfective aspect and past tense.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

किया

की

हम

किये/किए

की

आप

किये/किए

की

तुम

किये/किए

की

तू

किया

की

यह/वह

किया

की

ये/वे

किये/किए

की

Present Perfect

The present perfect is a “perfect” verb form – it indicates that the action is completed and has relevance in the present time.

It is formed as perfect participle + present tense form of होना.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

किया हूँ

की हूँ

हम

किये/किए हैं

की हैं

आप

किये/किए हैं

की हैं

तुम

किये/किए हो

की हो

तू

किया है

की है

यह/वह

किया है

की है

ये/वे

किये/किए हैं

की हैं

Past Perfect

The past perfect is a “perfect” verb form – it indicates that the action is completed and had relevance at some past time.

It is formed as perfect participle + past tense form of होना.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

किया था

की थी

हम

किये/किए थे

की थीं

आप

किये/किए थे

की थीं

तुम

किये/किए थे

की थीं

तू

किया था

की थी

यह/वह

किया था

की थी

ये/वे

किये/किए थे

की थीं

Future Tense

The future tense is formed as: verb stem + first suffix + second suffix

The first set of suffixes is:

Suffix

Condition

ऊँ

If the subject is मैं

If the subject is तुम

If the subject is singular

एँ

If the subject is plural

The second set of suffixes is:

Suffix

Condition

गा

If the subject is masculine and singular

गे

If the subject is masculine and plural

गी

If the subject is feminine, whether singular or plural

The future tense does not specify any particular aspect. It is “non-aspectual”.

Pronoun

Masculine Form

Feminine Form

मैं

खाउँगा

खाऊँगी

हम

खाएँगे

खाएँगी

आप

खाएँगे

खाएँगी

तुम

खाओगे

खाओगी

तू

खाएगा

खाएगी

यह/वह

खाएगा

खाएगी

ये/वे

खाएँगे

खाएँगी

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